Kako smo poleteli pomoću vatre i vazduha

Ovo je priča po kojoj smo snimili film. Možete odmah da ga odgledate tako što ćete kliknuti na video. Mi vam ipak preporučujemo da ne žurite toliko. Prvo je pročitajte. Tako ćete aktivnije učestvovati u filmu o istoriji značajnog civilizacijskog pronalaska – letećeg balona.

Ideju za priču i režiju filma, originalnu muziku, kostime i scenografiju, snimanje i montažu, sve su odradili vaspitači vrtića i predškolske ustanove Povratak prirodi. Glumili su predškolci u okviru redovnih aktivnosti prema planu i programu.

Istorija letećih balona počinje sa jednim kineskim princom i alhemičarem koji je 150 godina pre nove ere, napisao knjigu „Deset hiljada nepogrešivih izuma princa Huaninana“. Među izumima se našla i prva leteća naprava – leteće jaje. Napisao je kako ga je napunio dimom i vazduhom i ono se vinulo u nebo.

Da bismo proverili istinitost tvrdnji, podvrgli smo ovaj izum empirijskom ispitivanju.

Eksperiment je pokazao da je jaje isuviše kruto i teško da bi poletelo. Princ nije bio u pravu. Ipak, njegova fantazija i misao bili su od velikog značaja za istoriju letećih balona.

Opet u Kini, ali u novoj eri, živeo je vojskovođa Li Jang. Njegova interesovanja bila su svestrana. Posebno ga je privlačio fenomen letenja. Pomoću vatre i vazduha stvorio je prvu leteću napravu – lampion. Zbog ovog izuma dobio je nadimak Veliki zmaj.

Jednog dana Li Jang je uhvaćen od strane suparničke vojske. Upotrebio je svoj izum kako bi se spasio. Poslao je lampion u vazduh. Tako su njegovi vojnici otkrili gde se nalazi i oslobodili ga.

Istraživanje vatre i vazduha u cilju letenja nastavlja se punih 1.500 godina kasnije. U Portugalu, sveštenik i prirodnjak Bartolomeo, primetio je kako balone od sapunice podiže plamen sveće. To mu je dalo ideju da letelicu o kojoj je maštao vine pomoću vatre i vazduha.

Vreme u kojem je živeo nije bilo pogodno za tako revolucionarne naučne projekte. Bio je to srednji vek. Doba kada čovek nije smeo otvoreno da se suprotstavlja prirodi, a posebno ne da se vine u nebo. Da bi započeo konstrukciju svoje letelice, morao je da traži posebnu dozvolu od kralja i crkve.

Na lisabonskom trgu sakupilo se mnoštvo ljudi. Svi su došli da vide to čudo neviđeno - leteći balon u obliku ptice, koji može da ponese ljude. Vatra je zapaljena. Balon je poleteo. Grupa građana ga je kanapima držala da ne ode u nedohvat. Svi su oduševljeno, otvorenih usta gledali i zamišljali sebe kako u balonu lete.

Kako li im je ovaj događaj promenio živote! Više ništa neće biti isto. Čovek je pobedio gravitaciju! Čovek je u mogućnosti da poleti! Ali nespretni ljudi nisu dobro rukovodili balonom. Udario je u dvorac. Zapalio se i srušio, a sa njim i Bartolomeov san.

Ništa mu drugo nije preostalo, nego da spasava živu glavu. Spalio je nacrte i pobegao u susednu Španiju. Njegova ideja pretvorila se u dim i pepeo, ali samo za kratko.

Istorija letećih balona nastavlja se u Francuskoj sa braćom Mongolfje, nemirnim Žozefom i učenjakom Etjenom. Kao sinovi vlasnika fabrike hartije imali su mogućnost da proučavaju papir i da pronađu onaj koji će biti najpogodniji za konstrukciju letećeg balona.

Često su do kasno u noć raspravljali i crtali kako bi taj balon izgledao. Kako bi izgledala korpa koja nosi teret? Kakvi će biti konopci? Kolika je vatra potrebna da podigne balon sa teretom u vazduh?

Napokon su napravili svoj prvi model letećeg balona.

Detaljnije i umetnički o tome kako smo poleteli pomoću vatre i vazduha pogledajte u našem filmu Istorija letećih balona.

Još dva naša filma na temu prirodnih elemenata

Ideja da se bavimo letećim balonima nastala je iz tema Centra za nauku i ekologiju vrtića i predškolske ustanove Povratak prirodi. U ovoj školskoj 2017/18. godini u naučnom centru se bavimo proučavanjem prirodnih elemenata: zemlje, vatre, vazduha i vode. Kao prelaz iz elementa vatre u vazduh, leteći balon se pokazao vrlo zahvalnim. Ovo otkriće takođe ističe ono što mi u svom radu sa decom stalno naglašavamo – da nijedan element ne posmatramo izolovano, već da je sve što postoji u prirodi kombinacija i saodnos više elemenata i faktora.

Ukoliko vam se dopada na koji način pristupamo temama, sigurno će vas zanimati kako smo se projektno bavili zemljom. Dva meseca smo proučavali najčvršći prirodni element. Nastojali smo i da ukažemo na ekološke posledice neodgovornog ponašanja prema prirodi, a u skladu sa ovim elementom.

Osim što se u Centru za nauku i ekologiju bavimo proučavanjem prirodnih elemenata, Centar za kulturu i međuljudske odnose vrtića i predškolske ustanove Povratak prirodi izučava kulture raznih naroda. Teme ova dva centra se međusobno prožimaju i tako se stvara jedan zaokružen plan i program kojeg se pridržavamo.

Na koji način su se prirodni element vatra i francuska kultura međusobno razvijali u glavama i pod prstima dece iz vrtića i predškolske ustanove Povratak prirodi, a pod vođstvom njihovih vaspitača, pogledajte u ovom filmu.

Nadamo se da ste uživali u ovom prilogu i u našim filmovima.

Svi vi koji želite da vam deca postanu umetnici i naučnici vrtića i predškolske ustanove Povratak prirodi, pišite nam na povratakprirodi@gmail.com

Znate li da je UNICEF naš vrtić istakao kao jedan od tri evropska vrtića sa dobrom praksom? Naš model rada sa decom služi kao primer unapređenja predškolskog vaspitanja i obrazovanja na nacionalnom nivou.