DUNAV PLATZ – Viša predškolska ustanova za decu uzrasta od 5 i 6 godina

(VIŠA) PREDŠKOLSKA USTANOVA POVRATAK PRIRODI

Zemun, Pregrevica 96, tel: 011 401 6199

Zaboravite sve što pretpostavljate o predškolskim ustanovama. Ulazite u nešto sasvim novo. Nešto više od predškolske ustanove – u Višu predškolsku Dunav Platz!

U Zemunu, nadomak Dunava, u mirnoj ulici Pregrevica, stvoren je NAUČNI CENTAR ZA DECU OD 5 i 6 GODINA, odnosno za predškolce i pred-predškolce.  U zelenom vrtu koji liči na naslovnice časopisa o hortikulturi, u hladu albicije, skrivene su dve kuće, već na oko neobične. Sudeći prema izgledu, reklo bi se da iza ovih estetski upadljivih zidina žive kreativni genijalni okupljeni oko plemenite ideje – da znanjem promene svet. Što u praksi i jeste istina.

UNIKATNI PROSTORI DUNAV PLATZ-A

LABORATORIJA

ŽIVOTINJE

AKVAPONIJA

KROVNA BAŠTA

BIOGEOGRAFSKE ZONE

U Višoj predškolskoj Dunav Platz, u sklopu integrativnih programa Povratka prirodi, hrabro uronjenih u zonu narednog razvoja, sprovodi se i redovni pripremni predškolski program, akreditovan od strane Ministarstva prosvete i tehnološkog razvoja. Programe osmišljava, planira i vodi Povratkov stručni tim naučnika iz prirodnih i društvenih oblasti. Kako bi se potencijali dece maksimalno razvijali, a u skladu sa ciljevima programa, unikatni prostori Dunav Platz-a brižljivo su opremani. Celokupan enterijer i eksterijer saborci su dečje radoznalosti i pružaju jedinstvenu inspiraciju za razvoj dečjih interesovanja. Tako su za potrebe čulno očigledne nastave osmišljeni sadržaji poput istraživačke laboratorije, krovne bašte, akvaponije i hidroponije, insektne sobe, množare, kao i specijalna didaktička instalacija: biogeografska zonalnost planete zemlje.

ISTRAŽIVAČKA LABORATORIJA:

Mesto gde je savremena laboratorijska oprema osnovno didaktičko sredstvo. U laboratoriji, obučena u bele mantiliće, deca imaju priliku da iskustveno uče kroz čulno očiglednu nastavu, što je nezamenjiv metod u sticanju primenjenih znanja. Pored eksperimentisanja i usvajanja metoda naučnog istraživanja, deca se u prostoru kao što je laboratorija uče pojačanoj odgovornosti prema radu, ali i prostoru i sredstvima za rad, što je važan stepenik u pripremama za polazak u školu.

Pored savremenog mikroskopa i laboratorijskih sudova, na policama labe nalaze se i dragoceni stanari Povratka, naši ljubimci: bradata agama, gekoni, degui i tarantule. Živeći zajedno sa životinjama, deca se uče odgovornosti – brinu o tome da životinje redovno imaju svežu hranu i vodu, pogodne temperaturne uslove, staraju se o higijeni u kućicama i terarijumima. Posebna radost nastaje kada se za ručak životinjama servira salata ili buba iz sopstvene proizvodnje! Istovremeno, uz životinje deca iskustveno saznaju kako izgledaju životni procesi različitih vrsta – posmatraju presvlačenja gekona i tarantula, svedoče o zimskom snu, o procesima razmnožavanja,  početka i kraja životnog ciklusa. Takođe, uz ljubimce se dete lako senzibiliše na suživot sa životinjama i budi mu se empatija. Nismo bili nimalo iznenađeni što je zakon šaputanja asketski poštovan kada nam se porodica degua proširila. Deca su šapatom štitila mladunce od buke i po ko zna koji put dokazala da je naše poverenje u njih opravdano!

INSEKTNA SOBA I MNOŽARA

Mesta gde deca izbliza, direktno posmatraju život carstva insekata. Menjajući njihove uslove života i praćenjem ponašanja, deca upoznaju insekte i njihove osobenosti. Takođe, uz pomoć množare, brinemo da gekoni i agama uvek imaju svež ručak. Deo insekte sobe rezervisan je za čuvanje moljaca koji recikliraju stiropor (!), što je inovacija u svetu nauke (https://povratakprirodi.rs/uz-pomoc-moljaca-u-borbi-protiv-plastike/)

AKVAPONIJSKI I HIDROPONIJSKI SISTEM

Predstavlja neprocenjivo realno didaktičko sredstvo. U svom vrtiću, deca imaju priliku da upoznaju sistem kruženja materije koja hrani vodene životinje i podstiče uzgoj poljoprivrednih kultura. Akvaponija i hidroponija su odličan primer samoodržive poljoprivredne proizvodnje uz pomoć koje deca stiču svest o modernim načinima sadnje u centru grada. https://povratakprirodi.rs/zelena-ideja-u-srcu-grada-vodene-baste/

KROVNA BAŠTA

Predstavlja novi pristup urbanom baštovanstvu. Podizanje urbanih bašti podrazumeva očuvanje i unapređenje staništa svih biljaka i životinja sa kojima delimo mesto življenja – grad. Radom na projektima smeštenim u krovnoj bašti, deca stvaraju pozitivnu svest o celokupnom životu u lokalnoj sredini. Takođe, stiču i odgovornost prema drugim živim bićima i neguju osećaj doprinosa zajednici.

BIOGEOGRAFSKE ZONE ILI ZONOBIOMI

Predstavljaju veliku instalaciju klimatske, geološke, pedološke, hidrološke, geomorfološke, florističke i faunističke zonalnosti na planeti Zemlji. Deo instalacija je realan, sa primerima iz prirode, drugi deo je simulacija pomoću modela. Budući da je zonalnost planete temelj ovogodišnjeg redovnog programa, na kraju istraživanja svake zone, deca zajedno sa praktičarima prave model zonobioma i tako sintetišu znanja, ručno praveći svojevrsno didaktičko sredstvo. Instalacije zonobioma postaju sastavni deo našeg enterijera i na originalan način služe kao podsetnik o specifičnosti različitih zona planete. Tako se u maketi pustinjskog zonobioma našla pustinjska ruža, kaktus, pesak, simulacija sunca, dok u maketi tropskog i suptropskog zonobioma dominira bujno rastinje.

PREDŠKOLAC I NAUKA

Kako pripremiti dete za školu, a ne ugroziti njegovu prirodu? Upravo negovanjem dečjih radoznalosti. Deca i naučnici dele jednu važnu zajedničku osobinu: njima je svaki odgovor osnova i povod za nova pitanja. Dakle, treba podstaći dete da kritički promatra svet i da radoznalo traga za odgovorima, a ne da puko i reproduktivno usvaja znanja. Tragajući za pitanjima i odgovorima, predškolci stvaraju svoj autenični svet, po svojoj meri. Svet u kojem stiču autoritet, samosvest, odgovornost i samopouzdanje. Svet u kojem uče da misle. Da budu deo zajednice. Neguju svoje emocionalne prostore.  Žive u skladu sa prirodom, svojom i tuđom. A idealno mesto za to je upravo Viša predškolska Dunav Platz.

Ovaj revolucionarni pedagoški projekat pokrenut je u skladu sa kognitivnim specifičnostima razvoja dece na uzrastu pred polazak u školu. Dolaskom na Dunav Platz, deca uzrasta 5 i 6 godina, prirodno rezilijentna, lako se adaptiraju na specifičan prostor i programe, naslanjajući se na znanja i iskustva stečena na ranijem uzrastu, na Salašu.

Dečju radoznalost dodatno podstiču učitelji koji su profesionalno opredeljeni za oblasti kojima se bave. Rame uz rame sa vaspitačima stoje i naučnici iz prirodnih i društvenih oblasti sa višegodišnjim iskustvom u radu sa decom, koji se radu sa decom predaju celokupnom ličnošću i entuzijazmom.